Pirms kāda laika Jelgavas novada uzņēmēju dienu pasākuma ietvaros mani lūdza īsi un koncentrēti pastāstīt, kā ar mārketinga palīdzību padarīt savu uzņēmumu par veiksmes stāstu un kā izveidot stipru zīmolu. Parasti šāds jautājums būtu vismaz 2 dienu intensīva apmācību kursa vērts, augstskolas par to māca mēnešiem ilgās programmās. Mēdz pat teikt, ka jebkurā profesijā nepieciešams nostrādāt vismaz 10 000 stundas, lai līdz kaulam izprastu tēmu un iemācītos to profesionāli pielietot praksē. Tādēļ arī man tas bija izaicinājums – apkopot savu padsmit gadus ilgo mārketinga pieredzi 3 padomos, kā izveidot stipru zīmolu.
Zīmola stāsts
Ko varu teikt uzreiz – pilnīgi noteikti viens no galvenajiem jebkura uzņēmuma veiksmes faktoriem ir STIPRS ZĪMOLS. Bet kas tad ir tas, kas atšķir stipru zīmolu no viduvēja un vāja? Pirmkārt, svarīgs ir viegli uztverams un aktuāls zīmola stāsts. Un aktuāls stāsts vienmēr runā par to, ko vajag klientam, nevis par to, ko pārdod uzņēmums. Labs stāsts iedvesmo lielākām un labākām lietām.
Praksē uzņēmumi diemžēl pārāk bieži aizraujas ar narcisismu un savā komunikācijā koncentrējas uz to, ko paši uzskata par savu pārāko svarīguma pakāpi – vai tā būtu simtgadīga pieredze, kvalitatīva ražošana vai tehnoloģiski sarežģīti jaunākie sasniegumi.
Konsekventa vizuālā identitāte
Otrkārt, stipram zīmolam vienmēr ir labi attīstīts un viegli atpazīstams logo, kā arī konsekvents, ne ar ko citu nesajaucams izskats. Par to, kā izveidot stipru zīmolu, jādomā tāpat kā par savu reputāciju. Mēs paši ikdienā piedomājam, kādu apģērbu vilksim uz pasākumu, kādu iespaidu vēlamies radīt ar savu izskatu. Tieši tāpat būtu jāpiedomā par uzņēmuma izskatu un komunikācijas materiāliem. Un tā nebūt nav tāda ekstra, kas pa kabatai tikai lieliem uzņēmumiem. Patiesībā arī jaunam un mazam uzņēmumam ir būtiski jau no pirmās eksistences dienas veidot savu tēlu un reputāciju.
Konsekvence komunikācijā
Treškārt, ir svarīgi ievērot konsekvenci gan vizuālā, gan saturiskā ziņā arī ikdienas komunikācijā. Ja uzņēmums ir izvēlējies strādāt “premium” segmentā, bieži komunicēt lielas atlaides nebūs īsti vietā. Ja uzņēmums savā stāstā izvēlējies uzsvērt zaļo dzīvesveidu, tad organizēt akcijas, kas burtiski ražo plastmasas kalnus, ir ļoti slikta ideja un noteikti tiks pamanīta no pircēju puses (kā tas vēl pavisam nesen notika ar kādu lielu uzņēmumu tepat Latvijā).
Tas arī viss! Jā, tieši tik vienkārši un tajā pašā laikā sarežģīti, jo nākas izkāpt no savas komforta zonas un iekāpt klienta kurpēs. Un darīt to atkal un atkal, dienu no dienas. Bet labā ziņa ir tāda, ka katram labam produktam vai pakalpojumam var atrast savu unikālo stāstu, pamatojoties uz to, izveidot atmiņā paliekošu vizuālo tēlu, un pārējais jau ir darīšanas jautājums. Lai jums izdodas!